Suhanástól zötykölődésig
A töredezett burkolatok, a rosszul szintbe helyezett csatornafedelek, a nyomvályúsodás minden magyar közlekedő életét megkeserítik, a biciklisek sem kivételek ez alól.
Többnyire nekem is rosszak e téren a tapasztalataim, ám ahhoz, hogy legyen miről beszélnem, valami módot kellett találnom arra, hogy szemléletes módon be is tudjam mutatni, min gurulunk. Minél kevésbé sima egy út, annál több energiát emészt a rajta haladás, ezt a biciklisek közvetlenül érzik.
A futási sebesség és a zökkenőkön ugráló kerék függőleges gyorsulása ismeretében pontos képet kaphatnánk az utak állapotáról. Ilyen mérés megvalósítása meghaladja a lehetőségeimet, ezért barkácsoltam egy készüléket, ami a kerék rezgéseit érzékeli, és ezt menet közben eltárolja. Akit érdekel, a készülékről, a "mérések" mikéntjéről, az adatok feldolgozásáról részletesen olvashat az erről szóló lapon.

Mindenekelőtt vegyük példának egy négy éve készített, általam jónak tartott minőségű mellékúton guruló kerék tíz másodpercnyi rezgésének görbéjét, feldolgozott hangját. A görbére kattintva azt nagyobb méretben meg lehet tekinteni, az alatta levő lejátszó segítségével pedig meghallgathatja a képhez tartozó jellegzetes hupogó hangot, bár szerintem a lényegi információt a görbe mutatja.




Legyen a fenti görbe a viszonyítási alap, ezzel össze tudjuk hasonlítani a különböző kerékpáros utakat, elsőnek például a Hédervári út egyetem melletti, nemrég készült szakaszát:



Szintén új kerékpárút, ez már jóval rázósabbra sikeredett a Petőfi téren:



A Czuczor utcában már mutatkozik a viacolor igazi minősége:



Az építése óta nem romlott szinte semmit az állaga, mégis csapnivaló a Petőfi hídon levő kerékpárút: ugyan a burkolata sima, mégis rossz rajta haladni, mert hullámos a felülete:



Sok pénzért, hosszú ideig javították a Széchenyi hidat, a kifolyási oldalán kerékpárútnak nevezett förtelmet is építettek rá. Gyalázatos a minősége!



Úgy vélem, a jó út burkolata aszfaltból van, nem kell rá csicsamicsa. Kellő trehánysággal persze az aszfaltozott út is rázóssá tehető:



A fenti görbén látható erőteljes kilengés a burkolat minősőgéből adódik. A kereszteződések felnitörő, gumivágó padkái közül egy szelídebb fajtát mutatok a Rónay Jácint utcából:



A Szigethy Attila út mellett mintha terepbiciklizéshez készítettek volna pályát:





Egy virtigli mesterdarabja a győri útépítőknek: folt hátán folt, töredezett, hiányos aszfalt.... tulajdonképpen mindegy, hol rögzítettem a görbét: bármelyik városrészben bőven találkozunk ilyennel:



Végezetül nézzünk egy földutat. Legalább tizenöt éve a kutya sem javította. Traktor, autó, bicikli egyaránt jár rajta, a közelmúlt száraz időjárása megviselte kicsit: a felszíni kavicsok egy része már kipergett a föld közül, mégis, elgondolkodtató, jobb rajta kerekezni, mint sok épített úton.



Nem tudom, az útkezelő, az útépítő, a megrendelő milyen módon méri a kerékpárutak simaságát. Ha adnak valamit magukra, nyilván professzionális eszközeik vannak e feladat elvégzésére, ám sajnos mindeddig nem találkoztam erről szóló hírekkel.

2012. március 22.

Egy további lehetőség az eszmecserére
Kattintás jobb gombbal, "Megnyitás új fülön"


Eddig 322. letöltés