Sárga kockázat
A Kisalöld napilap online változatában olvastam a mai, likócsi kerékpáros balesetről, és ennek kapcsán kicsit utánaolvastam* az elmúlt két év ilyen eseményeinek.
A lap által közölt győri kerékpáros baleseteket nézve megdöbbentő jelenségre figyeltem fel: a jelzett idő alatt tizenkét esetben gázoltak el a városban kerékpárost, ebből legalább kilencszer kerékpáros átvezetésen!
Ha azt is figyelembe veszem, hogy ma még szerencsére a legtöbb útkereszteződésben nincs ilyen sárga kockás jelzés, ijesztő ez a kép.
Mi ennek a feltűnő halmozódásnak az oka?

Ennyire sok biciklis jár az átvezetéseken, míg a sima útkereszteződéseken csak kevesen? Nem lehet, hiszen a város kerékpárút-hálózata nem összefüggő, mindenki szükségszerűen jár átvezetés-mentes szakaszokon is.

Felelőtlenek a biciklisek, nem veszik figyelembe az "Elsőbbségadás kötelező" táblákat? Feltételezésem szerint a felsorolt balesetek legtöbbjének ez volt az oka. Na de tizenkettőből legkevesebb kilenc eset átvezetésen történt, míg a városban levő összes többi kereszteződésben csak kettő vagy három! Mindenütt jól látnak a biciklisek, de az átvezetésnél megvakulnak? Ugye nem valószínű?!

Pillanatnyi figyelmetlenség okozza a bajokat? Ezt is kétségessé teszi a fenti arány!

A meglátásom szerint az ilyen balesetek oka az, hogy a többnyire zebrák mellé festett sárga kockás átvezetésekhez érkező áldozatok nem járművet vezetőként tekintettek magukra, ők ott úgy érezték, jár nekik mindaz a megkülönböztetett védelem, ami a gyalogosoknak az átkelőhelyen.
Ennek a pszichózisnak az okát a helytelen hozzáállásban látom, ami során a bicikliseket a győri útépítők egyre erőteljesebben a járdákra kényszerítik, kivonva őket a járművek sorából.

*: tisztában vagyok vele, hogy a módszerem messzemenően nem tudományos igényű: egyszerűen beírtam a lap keresőjébe a 'kerékpár' szót, beállítottam a tavalyelőtt, illetve most január 25-e közti dátumot, és a találatok közül a listámba tettem a győri kerékpáros balesetekről szóló cikkeket.
Ha valaki igényesebb kereséssel, gazdagabb adatbázis felhasználásával, vagy más módszerrel az állításom ellenkezőjére jut, örömmel fogadom a kritikáját, az álláspontomat pedig felülvizsgálom.  

Az elmúlt két év győri kerékpárosbalesetei:

Dátum Helyszín Kerékpáros átvezetés?
2012. 01. 25. Likócs igen
2012. 01. 13. Szigethy-Szabolcska u. igen
2011. 11. 29. Ikva-Lajta u. igen
2011. 11. 05. Adyvárosi TESCO igen
2011. 10. 25. nem derül ki igen
2011. 10. 17. Mécs László u.  igen
2011. 10. 06. Lajta u.  igen
2011. 08. 24. Liszt F.-Kis J. u. nem
2011. 07. 15. Szt. István-Baross út  lehet
2011. 07. 13. Bálint Mihály u.  nem gázolás
2011. 06. 01. Jereváni út  valószínű
2010. 07. 30. Szt.István út-Gárdonyi  igen
2010. 04. 26. Szigethy A. út  igen

A teljességhez tartozik, hogy egy feltehetőleg részeg biciklis a Kandó Kálmán utcában nekitántorgott egy parkoló autónak, ezzel kárt okozott, a helyszínről pedig elsunnyogott.  Minthogy itt sérülésről nem szólt a hír, ezt az esemény nem tekintem balesetnek, ez szerintem rongálás.



Az itteni olvasottságnál nagyobb nyilvánosságot is kapott Szeghalmi Balázs segítségével a balesetekre vonatkozó felvetésem, illetve kicsit később a Kerékagy blogon folytatódott a párbeszéd, kerekedett parázs vita.

2012. január 25.

Egy további lehetőség az eszmecserére
Kattintás jobb gombbal, "Megnyitás új fülön"