Karó
Sokféle karót használnak az emberek: van karó, amire növényt futtatnak, van, amelyik birtokhatárt jelez, de karók mutatják a leendő épületek helyét, vagy akár legelésző állatokat is köthetnek hozzá.
A karók egy része az emberek, járművek mozgását befolyásolja, a városi utakon gyakran találkozunk ezek különféle változataival.

Némely karó városrészek gépjárműterhelését korlátozza hatékonyan:


Más karók a különféle típusú forgalmak elkülönítését szolgálják: 


Megint más karókkal a gyalogosokat védik a széles járművektől: 


Van karó, ami a Győrben egyre ritkábban látható kerékpársáv jelenlétére hívja fel a gépjárművezetők figyelmét: 


Az említett hasznos karókon kívül léteznek felesleges, sőt, veszedelmes karók is.
A szobája csendjében ülő tervező kitalálhatja, hogy ő akár az egészségük árán is megvédi bicikliseket attól, hogy a sok-sok pénzből nekik készült úton autókkal kelljen találkozniuk. Szerinte mi sem egyszerűbb ennél: olyan keskeny bejáratot kell hagyni a biciklik számára, amin már egy személyautó sem fér át. Ha a kerékpárút több mint két méter széles, erre a célra a tervező szerint jó megoldás az út közepébe fúrt vaskaró.
Menjen a biciklis szép libasorban a bicikliúton, a tervező így látja jónak, az sem számít, hogy a KRESZ a kerékpárúton megengedi az egymás mellett haladást, sőt, előzni sem tilos ott. Libasorba, a kutyaúristenit, akármekkora csoportban jöttök!


Ha nem akarja összetörni magát, nyissa ki a csipáját a hülye biciklis!
- vélekedik a jó szándékú tervező, hiszen nem az ő térdkalácsáról, könyökéről, urambocsá' koponyájáról van szó!
Ha igen védeni akarnám a vélhetően képzett szakember agyszüleményét, el is fogadhatnám, egy durva esés nagyobb valószínűséggel túlélhető, mint egy gyors autóval való ütközés. Zárják csak ki a bicikliútról az autókat, ha némelyik sofőr esze kevés a szabályok betartásához!
El is fogadnám az okoskodását, ha nem tudnám, a néhány centiméter mélységű kibetonozott folyóka egyetlen autónak sem akadály!


Minthogy nincs olyan autó, ami itt fennakad, egyértelmű, ezek a karók kizárólag veszélyt jelentenek, hasznuk a megfelelő zsebek vastagításán kívül semmi sincs.
A sokféle említett karón kívül eszembe jutott egy újabb karófajta: még időben ezt kellett volna a tervezőnek a bizonyítványába írni, talán ma jobb utak épülnének.

2013. március 29.

Sajnos nem kellett sokáig várni az első sérülés bekövetkeztére: április 5-én délután az egyik karón egy Győr irányába haladó jármű ütközésének a nyomait láttam.

Sárnyom (vélhetően a biciklis cipőjéről), lejjebb felkenődött gumi, mellette fém (talán pedálkar) okozta sérülés. Bár az erőhatás nem túl magason érte az oszlopot, a talajhoz csatoló fémszerkezet alaposan elgörbült.



A további történésekről készült fotókat albumba gyújtöm.

Május 5-ei kiegészítés: a Magyar Kerékpároklub honlapján a hasonlóan veszélyes karózásokról, és azok láthatóbbá tételéről komoly esetgyűjteményt találtam, sajnos sok győri helyszín is felismerhető a képek között.

Egy további lehetőség az eszmecserére
Kattintás jobb gombbal, "Megnyitás új fülön"